Results 1 to 3 of 3

Thread: TGV / LGV Maroc in de toekomst

Default TGV / LGV Maroc in de toekomst

TGV MAROKKO

De hogesnelheidslijn Tanger - Casablanca is een hogesnelheidslijn in aanbouw. Volgens de planning wordt zij in december 2015 in gebruik genomen.

De lijn bestaat uit twee delen. Een nieuw aan te leggen traject met een lengte van 200 km en een maximale snelheid van 350 km/uur van Tanger naar de stad Kenitra. Dit deel heeft normaalspoor, 25kV 50 Hz elektrificatie en wordt voorzien van ERTMS.

Van Kenitra naar Casablanca (140 km) zullen de hogesnelheidstreinen gebruikmaken van bestaand spoor met een toegestane maximumsnelheid van 160 km/uur. De lijn zal worden uitgebaat door de Marokkaanse nationale spoorwegmaatschappij ONCF.

Het project zal ongeveer 4 miljard dollar kosten en heeft in Marokko tot de nodige controversie geleid, met zelfs een heuse Stop TGV!-coalitie. Gefinancierd door de Fransen en een aantal Golfstaten (leningen), vragen de tegenstanders zich af wat het nut is van een dergelijke hypermoderne verbinding terwijl het huidige spoornet in verval is geraakt en er veel gebieden zijn die niet over een fatsoenlijke infrastructuur beschikken. Verder ook de kritiek dat een land zoals Marokko haar geld beter in andere zaken kan steken : 'voor elke 10 meter spoor van de TGV kan er 1 school worden gebouwd op het platteland. Met een totale afstand van 350km zijn dat nogal wat scholen!

Persoonlijk vraag ik me ook af wat het nut is van een dergelijke verbinding. Marokko is nou eenmaal geen forensen land tussen steden. Iets wat ook het huidige vluchtaanbod tussen Casa-Tanger laat zien: 2-3 vluchten per dag. Het zal de reis veraangenamen voor (waarschijnlijk) de elite die zich het kan veroorloven (de ONCF verwacht 6 milj reizigers per jaar, maar dat is denk ik een positieve schatting).

Voor meer informatie over dit project:
    Officiële website (fr): http://www.tgvmaroc.ma/presentation.php
    Wiki (fr): http://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Tanger-Casablanca

Met een roeping meer dan ooit georiënteerd klanttevredenheid, heeft ONCF ingesteld als een prioriteit voor de komende jaren om een ​​dienstenaanbod duidelijke en ambitieuze voor alle reizigers door het ontwikkelen van een nieuwe keten van kwalitatief hoogwaardige diensten op te bouwen:
    Een Marokkaanse Hogesnelheidslijn.
    Inderdaad, het is gebaseerd op de vele mogelijkheden van hogesnelheidslijnen die op grote schaal internationaal hebben bewezen dat ONCF een masterplan van de nationale high-speed spoorwegnet heeft ontwikkeld.
    Dit heet het koppelen van de politieke, economische, industriële en toerisme in het land, terwijl het aanbieden van de mogelijkheid om verbinding met het Noord-Europese netwerk en van oost naar andere Maghreb-landen door middel van twee lijnen:
    Een Atlantische Online: vanaf Tanger, Casablanca, Marrakech, Agadir en Essaouira te dienen.
    Een lijn Maghreb: Casablanca, Rabat, Oujda, die zal blijven Tripoli via Algiers en Tunis, in het toekomstige netwerk van hoge snelheid Maghreb.
    Een keuze in lijn met de strategische richting van ons land dat besloten heeft sinds 2002 om zwaar te investeren in het bouwen van infrastructuur en efficiënte transportsystemen.
    Ondanks de aanzienlijke financiële uitdagingen van de infrastructuur met betrekking tot de uitvoering van het plan Marokkaanse TGV-project Meester, het spreekt vanzelf dat ze waarschijnlijk een diepgaande verandering in de territoriale articulatie maken en opmerkelijk dragen, de economische en sociale ontwikkeling, die trekt ons land.

Reistijd vanaf Casablanca SDLGV

Het gedeelte van Tanger-Casablanca wordt voorrang gegeven de uitzonderlijke ontwikkeling en investeringen in de noordelijke regio van Marokko.
    Verwacht dat de gang verkeer overschrijden dienovereenkomstig capaciteit op de bestaande enkelsporige lijn, en als gevolg van twee belangrijke factoren:
    Steady reizigersvervoer per spoor op deze line-up.
    De groei van het volume van het containervervoer tussen Casablanca en Tanger op het rijden van de haven van Tanger-Med effecten.
    Last edited by nerd; 23-03-2014 at 02:34.
    ~~~~ Imam Malik, rahimahoeAllaah, heeft gezegd: “Als ik ooit in mijn leven zou roddelen, dan zou ik roddelen over mijn ouders. Zij hebben meer recht op (de beloning die van mij naar hun wordt toegeschreven wegens mijn roddel).” ~~~~

1:30 tussen casa en tanger is dat niet een beetje te snel?

Is nog niet helemaal duidelijk, maar zal wel rond die tijd zijn.
    De totale reistijd wordt dan 2 uur en 10 minuten in plaats van de huidige 4 uur en 45 minuten. Na voltooiing is dit de eerste HSL op het Afrikaanse continent en in de Arabische wereld.
    Last edited by nerd; 23-03-2014 at 01:57.
    ~~~~ Imam Malik, rahimahoeAllaah, heeft gezegd: “Als ik ooit in mijn leven zou roddelen, dan zou ik roddelen over mijn ouders. Zij hebben meer recht op (de beloning die van mij naar hun wordt toegeschreven wegens mijn roddel).” ~~~~

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers