Results 1 to 2 of 2

Thread: de gierige aap

Default de gierige aap

De gierige aap :

Er was eens een gierige aap die elke dag in z’n eentje naar een plek ging waar zich veel bananen bevonden. Hij nam dan een groot aantal bananen mee en verstopte ze onder de grond. Wanneer hij dan honger had, kon hij wat bananen pakken, zonder iets aan iemand te geven.

Op een dag ging deze gierige aap zijn oude buuraap bezoeken om naar zijn mooie verhalen te luisteren. Toen hij bij zijn buuraap aankwam, zag hij dat zijn oude buuraap heel erg ziek was. De dokter had de oude aap geadviseerd om extra veel bananen te eten. De oude aap vroeg dus aan de gierige aap of hij wat bananen voor hem kon meenemen. De gierige aap zei: “Dat gaat mij niet lukken, want de jagers staan altijd in de weg en ik wil mijn leven niet op het spel zetten.” De oude man was verdrietig omdat zijn buuraap geen bananen wilde halen.

Op een dag werd de gierige aap heel erg ziek en moest de dokter bij hem langskomen. De dokter zei tegen hem dat hij meer bananen moest gaan eten. De gierige aap moest lachen en zei: “Ik kan nu niet naar de bananenboom gaan, omdat ik ziek ben, maar ik heb hier rekening mee gehouden, want hier onder de grond heb ik heel veel bananen verstopt.”

Toen de gierige aap het kleed weghaalde om de bananen te pakken, zag hij dat alle bananen bedorven waren. De gierige aap wist toen dat dit door zijn slechte omgang met zijn oude zieke buuraap kwam.

Wat leren wij uit dit verhaal?

De moslim moet altijd vrijgevig zijn en niet gierig. De Profeet (vrede zij met hem) was ook heel vrijgevig en wij moeten ons best doen om op de Profeet (vrede zij met hem) te volgen.
    Als de moslim weet dat zijn broeder of zuster ziek is, moet hij deze persoon opzoeken en helpen. Hij moet hem datgene wat hij nodig heeft aan eten, drinken en medicijnen brengen, voorzover hij dit kan.
    Degene die alleen aan zichzelf denkt en degenen om hem heen vergeet, zal niet geliefd zijn bij de mensen. Allah zal zelfs de zegening bij hem weghalen, omdat hij de pijn en bedroefdheid van anderen niet verlicht.

Sheikh Mahmoed Al-Masrie, Hikaayaat cAmmoe Mahmoed.

always112's Avatar

Bedankt voor het plaatsen
    Een dichter zei:
    "Net alsof het kloppen van het hart tegen de persoon zegt: ,,Waarlijk het leven bestaat slechts uit minuten en seconden. Zorg er dus voor dat je voor jouw ziel bekendheid werft voordat je sterft. Want bekendheid onder de mensen (na jou dood) is als een tweede leven.”

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers